Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Problematika veřejných zakázek z pohledu obce
Čapková, Barbora ; Štěpánek, Petr (vedoucí práce) ; Sedláčková, Miroslava (oponent)
Předmětem diplomové práce Problematika veřejných zakázek z pohledu obce je analýza procesu zadávání veřejných zakázek veřejnými zadavateli, především malými obcemi a městy. Součástí práce je analýza současné platné právní úpravy s ohledem na změny v systému zadávání veřejných zakázek, které do něj nová právní úprava vnesla po 1. 10. 2016. V diplomové práci se dále věnuji identifikaci problémů vznikajících na malých městech a obcích v průběhu zadávání veřejných zakázek a uvádím, jak je nová legislativa řeší či neřeší.
Problematika zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie
Hamšík, Petr ; Civínová, Denisa (vedoucí práce) ; Klára, Klára (oponent)
Diplomová práce s názvem "Problematika zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných z rozpočtu Evropské unie" se zabývá postavením úlohy veřejných zakázek financovaných z rozpočtu Evropské unie v právní úpravě. Literární rešerše obsahuje základní informace související s danou problematikou. V další části je identifikace, hodnocení nejčastějších pochybení a příklady pro lepší pochopení dané problematiky. V rámci konkrétních operačních programů jsou uvedeny pochybení při zadávání a jejich důsledky.
Význam a působení antimonopolního úřadu v oblasti veřejných zakázek
Kyznarová, Tereza ; Svoboda, Roman (vedoucí práce) ; Severová, Lucie (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá významem a působením antimonopolního úřadu v oblasti veřejných zakázek. V teoretické části je nejdříve popsána činnost Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Je zde přiblížena historie Úřadu, jeho kompetence a organizační struktura. Dále jsou zmíněny jednotlivé oblasti činností, kterými se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zabývá. V hlavní části je blíže popsána problematika veřejných zakázek a jejich právní úprava. Samostatnou kapitolou je dělení veřejných zakázek, další kapitoly se věnují vysvětlení pojmu zadavatel veřejné zakázky, zásady, které je nutné dodržet při zadávání veřejných zakázek a druhy zadávacích řízení. V analytické části je přiblížen vývoj agendy antimonopolního úřadu v oblasti veřejných zakázek v letech 2010 až 2014. Součástí této kapitoly jsou i případy konkrétních pochybení řešených antimonopolním úřadem.
Optimalizace procesu zpracování a podání nabídky na zakázku financovanou z veřejného sektoru ve firmě Stavospol SK
Fabiánková, Milena
Bakalářská práce se zabývá problematikou zadávání veřejných zakázek z pohledu zadavatele a také zpracováním a podáním nabídky na veřejnou zakázku financovanou z veřejného sektoru ze strany dodavatele, tzn. konkrétní firmy na Slovensku. Teoretická část se zabývá vysvětlením některých základních pojmů, seznamuje se společností SSC, která zastupuje státní sektor a následuje popis procesu zadávání veřejné zakázky. V praktické části je provedena procesní analýza činnosti při vypracování nabídky na konkrétní zakázku obchodním úsekem firmy Stavospol SK. Na závěr je obchodnímu úseku navržena optimalizace procesu při vypracovávání dalších nabídek na veřejné zakázky.
Korupce a veřejné zakázky v oblasti ICT
Nejedlý, Václav ; Holub, Ilja (vedoucí práce) ; Bruckner, Tomáš (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou korupce a veřejných zakázek v oblasti ICT. Bakalářská práce se zaměřuje na situaci v České republice, obecně na korupční jednání a zákony týkající se veřejných zakázek. Cílem této bakalářské práce je sjednotit informace o veřejných zakázkách, na jednotlivých příkladech poukázat na korupční situaci v České republice, analyzovat vybrané zakázky, odkrýt korupční jednání v těchto případech a podat návrhy na zlepšení situace využitelné při novelizaci zákona o veřejných zakázkách. Splnění těchto cílů vyžadovalo především hledání informací o podezřelých zakázkách na internetu, důkladné procházení zákona o veřejných zakázkách a také poznatky z vlastních zkušeností autora. V úvodní části práce autor vymezuje pojmy z oblasti veřejných zakázek, zákony a normy zabývající se veřejnými zakázkami, uvádí se úřady, vykonávající dohled nad dodržováním zákona o veřejných zakázkách, procesy zadávání jednotlivých druhů zakázek a prací protikorupčního oddělení Policie ČR. V další fázi teoretické části autor rozebírá obecný problém korupce a korupčního jednání v oblasti ICT a poslední kapitolou teoretické části práce je rozbor zákona o veřejných zakázkách. V následující, praktické části práce, se autor zabývá několika příklady veřejných zakázek, u kterých bylo či nebylo prokázáno korupční nebo nezákonné jednání a dále porovnává náklady u ICT projektů v oblasti privátní a veřejné sféry. V poslední kapitole práce, po získání veškerých dostupných informací, uvádí autor několik nápadů na zlepšení zákona o veřejných zakázkách. Přínos autora v práci spočívá v přehledné sumarizaci informací v oblasti, poukázání na chyby při zadávání zakázek, dále zmapování situace u "podezřelých" kauz a odhalení nezákonného jednání v těchto případech. Během práce autor dospívá k poznatkům, které umožňují na závěr shrnout v několika bodech podněty, použitelné pro rozpracování novelizace zákonů příslušnými orgány.
Protisoutěžní rozhodnutí zadavatele veřejných zakázek
Vršecký, Radek ; Boháček, Martin (vedoucí práce) ; Kotoučová, Jiřina (oponent) ; Marek, Karel (oponent) ; Krč, Robert (oponent)
Cílem disertační práce je vybrat na základě rozboru rozhodovací praxe typická pochybení zadavatelů, která jsou v rozporu s právní úpravou zadávání veřejných zakázek a v důsledku kterých je omezen počet dodavatelů, kteří mají reálnou šanci uspět v zadávacím řízení a následně uzavřít se zadavatelem smlouvu na veřejnou zakázku. Snížení počtu dodavatelů tak samozřejmě oslabuje hospodářskou soutěž mezi dodavateli v rámci zadávacího řízení, a proto je v disertační práci nazývám "protisoutěžními rozhodnutími zadavatele". I když by jeden z oponentů, Robert Krč, použil pojem "protisoutěžní postupy", termín rozhodnutí jsem zvolil, abych akcentoval skutečnost, že i jednorázová volba určitého postupu může znehodnotit celé zadávací řízení. Cílem disertační práce je dále rozebrat, proč k těmto pochybením dochází, a formulovat doporučení, jak předcházet pochybením při zadávání veřejných zakázek v rámci stávající úpravy zákona o veřejných zakázkách. S těmito doporučeními souvisí i případné dílčí návrhy na změnu právní úpravy. Hovořím o právní úpravě a nikoli jen o zákonu o veřejných zakázkách, neboť nelze opomíjet evropské směrnice a nařízení, v některých případech je také nutné zohlednit i prováděcí právní předpisy. Rozborem rozhodovací praxe chci zároveň poukázat na to, že rozhodovací praxe je schopna pochybení zadavatelů postihovat, tedy za podmínky, že předmětné zadávací řízení je přezkoumáváno. Znalost způsobu, jakým zadavatelé aplikují zákon, považuji za nedílnou součást problematiky právní úpravy zadávání veřejných zakázek a jejího hodnocení, podobně jako je nedílnou součástí práce architekta znát návyky zedníků, kteří budou převádět jeho plány ve skutečnou stavbu. Můžeme mít i dobrou právní úpravu zadávání veřejných zakázek, ale její pozitiva nemůže zúročit nikdo jiný než právě zadavatelé, podobně jako dobrý projekt budovy budou nakonec realizovat také jen obyčejní zedníci, kteří by měli ovládat architektem zvolené technologické postupy. Nejprve ale v úvodní druhé kapitole disertační práce popisuji postavení úpravy zadávání veřejných zakázek v právním systému České republiky, zejména její postavení v rámci soutěžního práva, dále pak zásady, na kterých je zákonná úprava zadávání veřejných zakázek postavena, základní pojmy právní úpravy a vysvětluji i proč by zákonodárce měl při novelách zákona postupovat uvážlivě. Na úvodní kapitolu navazuji v následné analýze. Následné kapitoly (a v nich popisovaná pochybení) jsou již uváděny dle pořadí potencionálně rizikových rozhodnutí zadavatele, tak jak je činí v otevřeném řízení. V třetí kapitole se zabývám první lákavou možností pro zadavatele a sice neoprávněně obejít povinnosti vyplývající ze zákona o veřejných zakázkách, a to na příkladu dvou nejběžnějších postupů, jejichž součástí je využití existence třetí právnické osoby. Cílem třetí kapitoly je prokázat, že právní úprava zadávání veřejných zakázek umí tyto případy účinně postihovat, i když na druhé straně v právem aprobovaných případech připouští výjimku z povinnosti použít zadávací řízení. Ve čtvrté kapitole se zabývám otázkou, jak má zadavatel správně vymezit předmět veřejné zakázky. Pokud má být zadávací řízení úspěšné, zadavatel musí správně definovat, jaké plnění má být předmětem veřejné zakázky. Cílem je poukázat na to, že nelze obcházet povinnost použít zadávací řízení ani pomocí neoprávněného stanovení nižší předpokládané hodnoty veřejné zakázky (na základě nepřímé úplaty nebo neoprávněného rozdělení předmětu veřejné zakázky), ani ztěžovat dodavatelům zpracování nabídek pomocí nejednoznačného zadání nebo použití označení, která jsou příznačná pro určitého dodavatele. Cílem páté kapitoly je popsat protisoutěžní rozhodnutí zadavatelů související s volbou druhu zadávacího řízení a odlišit je od případů, kdy právní úprava výjimečný postup naopak aprobuje. Chtěl bych i zde ukázat, že rozhodovací praxe umí i tato nezákonná rozhodnutí postihovat. Obsah kapitoly je uspořádán od nejzávažnějších pochybení až po ta relativně méně závažná. Cílem šesté kapitoly je popsat protisoutěžní rozhodnutí veřejných zadavatelů ve věcech stanovení kvalifikačních předpokladů. V sedmé kapitole stručně upozorňuji na skutečnost, že zadavatel není oprávněn ztěžovat dodavatelům možnost uspět v zadávacím řízení stanovením formálních povinností, které souvisí se zpracováním nabídky. V osmé kapitole popisuji základní princip zákonného institutu mimořádně nízké nabídkové ceny. Ač tento princip zákon o veřejných zakázkách řadí samostatně, souvisí nedílně s hodnocením výše nabídkové ceny. Hodnocení nabídek by bylo zkresleno jak při úplné absenci institutu mimořádně nízké nabídkové ceny, neboť by mohly vyhrávat nabídky s úmyslně zcela nereálnou cenou, tak při neoprávněném vyloučení nabídky, která se opírá o reálnou kalkulaci nabídkové ceny. Věnuji se i vztahu mimořádně nízkých nabídkových cen a cenového podbízení dle soutěžního práva. V deváté kapitole se věnuji protisoutěžním rozhodnutím zadavatelů, která způsobují, že zadavatel z hodnocených nabídek nevybere tu, která by fakticky nejlépe uspokojila jeho potřebu. Zvláštní pozornost věnuji i zákazu hodnotit míru naplnění kvalifikačních předpokladů. Pro úplnost jsem zařadil i desátou kapitolu, kde připomínám skutečnost, že podmínkou pro reálný smysl zadávacího řízení je, aby zadavatel jeho výsledky promítl do smlouvy s dodavatelem. Konečně v jedenácté kapitole upozorňuji, že zadávací řízení nelze libovolně zrušit. Dodavatelé nebudou mít zájem o podání nabídky v zadávacím řízení, pokud se budou domnívat, že zadavatel nebude respektovat výsledek zadávacího řízení a účelově jej zruší. Dále považuji za potřebné uvést i skutečnosti, které nejsou primárním cílem disertační práce, ačkoliv s jejím tématem souvisí. Není to polemika se současným zněním zákona o veřejných zakázkách ani s obsahem připravovaných novel zákona o veřejných zakázkách, jejichž text jsem ostatně s výjimkou závěrečné fáze přípravy disertační práce ještě ani neměl k dispozici. Disertační práce zásadně vychází z právního stavu k 30.12.2010, kdy vstoupila v účinnost novela provedená zákonem č. 423/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Disertační práce tak nemohla reflektovat změny provedené zákonem č. 258/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Tato novela byla publikována 30. srpna 2011 a nabyla účinnost 12. září 2011. Tyto změny se týkají veřejných zakázek v oblasti obrany nebo bezpečnosti (nově vložené ustanovení § 10a ZVZ) a nemají vliv na využitelnost poznatků disertační práce. Kritika dílčího zákonného institutu nicméně může vyplývat z rozebíraných souvislostí, nebo se může jednat o kritiku nepřesvědčivých závěrů rozhodovací praxe. Podnětem pro zpracování disertační práce, která se primárně nezabývá úvahami de lege ferenda, je právě aktuální očekávání veřejnosti, že situace se zlepší na základě změny legislativy. Jak již bylo řečeno, aplikace právní úpravy na konkrétní případ zůstává u veřejnosti silně nedoceněna. A přitom mnohdy přesvědčivé rozhodnutí v konkrétním případě bývá i složitější než formulace samotné právní normy. Cílem disertační práce není ani podrobně zkoumat vztah mezi právní úpravou zadávání veřejných zakázek a jinými právními úpravami, jejichž předmětem je ochrana hospodářské soutěže. Vycházím ze skutečnosti, že hospodářská soutěž mezi dodavateli (sama o sobě, bez přihlédnutí k jednotlivým úkonům soutěžitelů) nepatří mezi fenomény, které by měly charakter právní skutečnosti, ale přesto patří mezi fenomény, které jsou právně relevantní; na tento typ fenoménů odkazuje i právní teorie. Hospodářská soutěž vzniká díky soutěživosti, která je přirozenou lidskou vlastností a její existence je nezávislá na právu. Hospodářská soutěž je chráněna právním řádem a právní řád je předpokladem pro její zachování, ale nemůže ji vrchnostensky vytvářet. Předpokládám tedy, že hospodářská soutěž mezi dodavateli existuje a je uspokojivě chráněna díky ostatním normám soutěžního práva.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.